به گزارش جام جم کلیک: این شرکت سرویسی راهاندازی کرده است که به جای دریافت کلمه عبور معمول از کاربر، یک کلمه عبور چهار کاراکتری را به موبایل وی ارسال میکند.
هفته گذشته یاهو سرویس جدیدی به نام کلمات عبور بر حسب تقاضا را راهاندازی کرد که به کاربر اجازه میدهد در مقابل به خاطر سپردن کلمه عبور، با استفاده از یک کلمه عبور کوتاه که به موبایل وی ارسال میشود، به حساب یاهوی خود وارد شود.
نحوه کار سرویس مذکور هم به این شکل است که کاربر با استفاده از کلمه عبور عادی خود به حساب یاهو وارد میشود. در بخش تنظیمات امنیتی، کلمات عبور on-demand را فعال و تلفن خود را ثبت میکند.
بعد از این مرحله، هر بار که بخواهد به یاهو وارد شود، فیلد کلمه عبور با دکمهای جایگزین میشود که میگوید «کلمه عبور من را ارسال کن» و این شرکت، یک کلمه عبور چهار کاراکتری را به موبایل کاربر ارسال میکند.
به گفته یکی از مدیران ارشد یاهو، این نخستین گام برای حذف کلمات عبور است.
این روال شبیه به روال معمول ورود به وبسایتها با استفاده از احراز هویت دو مرحلهای است که در آن، شما ابتدا کلمه عبور خود را وارد میکنید و سپس یک کلمه عبور دیگر از طرف شرکت برای شما ارسال میگردد. روال یاهو مشابه همین روال است با این تفاوت که گام اول آن حذف شده است.
چندین شرکت مشهور جهان از جمله سونی و اپل با آسیبپذیریهای امنیتی جدی روبرو شدهاند. بسیاری شرکتها نیز سعی کردهاند مشکل کلمات عبور ضعیف کاربران خود را به نحوی حل نمایند.
نرمافزارهای مدیریت کلمه عبور مانند LastPass نیز سعی میکنند مشکل کاربران در به خاطر سپردن کلمه عبور را حل کنند.
منبع: تسنیم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد