جام جم کلیک: اگر به مدتی قبل بازگردیم و خاطرات خود را از گوش دادن به موسیقی مرور کنیم میتوانیم درک کنیم که دنیای عرضه موسیقی تا چه اندازه دستخوش تغییرات شگفتانگیز شده است، تنها 20 سال پیش بود که نوارهای کاست برای ما حکم فناوری بسیار مدرن و غیرقابل جایگزینی را داشت ولی دیسکهای نوری جای آن را گرفتند و این چرخه به طور طبیعی نیز ادامه خواهد یافت تا شاهد حذف دیسکهای نوری باشیم.
امروزه بیشتر خودروهای جهان به جای دیسک از ورودی صوتی تلفن همراه یا فلش درایوها استفاده میکنند و استفاده از دیسکهای نوری به شدت کاهش یافته است و به همین دلیل نیز آمار و ارقام منتشر شده نشان از منقرض شدن تدریجی سیدیها و دیویدیها دارند.
بر اساس آمار منتشر شده، در پایان سال جاری میلای میتوانیم شاهد این باشیم که فروش موسیقی از طریق عرضه دیجیتالی (عرضه آنلاین و غیرفیزیکی) به رقمی نزدیک به 7 میلیارد دلار برسد در حالی که رقمها و آمار مربوط به فروش محصولات فیزیکی در رده موسیقی با افت چشمگیر روبرو هستند و در سال جاری شاهد این هستیم که سرعت فروش موسیقی به صورت دیجیتالی به مراتب از فروش موسیقی به صورت فیزیکی پیشی گرفته است.
بر اساس آمارها در حال حاضر در سراسر جهان فروش رسانههای دیجیتالی در مقایسه با رسانههای فیزیکی با ضریب رشد بسیار متفاوتی همراه است، در حال حاضر موسیقی دیجیتالی موفق به کسب 23 درصد از مالکیت کل بازار شده است ولی پیشبینی میشود که در هر سال با رشدی نزدیک به 39 درصد در این رده روبرو شویم و در طول چند سال پیش رو مجبور به خداحافظی با سیدیهای دوستداشتنی شویم.
آناهیتا عیوضخانی
جام جم کلیک
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
2.محبور نه مجبور
باتشكر مسعود