قدر ندیده

اکبر زنجانپور آن‌قدر فیلم و سریال خوب بازی کرده که کارنامه بازیگری‌اش اعتبار بگیرد و قابل دفاع باشد در پرده نقره‌ای و قاب جادویی؛ نشانه‌هایش هم سریال‌های روایت عشق، مختارنامه، عطر گل یاس، آوای فاخته و فیلم‌های بیتا، شطرنج باد، ملاقات و ... .
کد خبر: ۸۲۸۴۰۳
قدر ندیده

سال‌ها حضور و فعالیت او در تئاتر و بر روی صحنه نمایش اما حکایت دیگری دارد. زنجانپور در سینما و تلویزیون بازیگر معتبری است، اما در تئاتر حکم یک قله را دارد.

علی رفیعی سال 1380 نمایش «شازده احتجاب» را در تالار وحدت به روی صحنه برده بود و بازیگر نقش اصلی‌اش هم اکبر زنجانپور. میزان تسلط و مهارت زنجانپور در ایفای نقش اول یک نمایش سه ساعته که اتفاقا بسیار هم پردیالوگ بود تماشاگر را یکسره شگفت‌زده و انگشت به دهان می‌گذاشت. وجاهت، قدرت و هیبت هنری زنجانپور در دقایقی حتی بر کل نمایش سنگینی می‌کرد، بی‌اغراق.

او در تئاتر فوق‌العاده است؛ چه در بازیگری و چه در کارگردانی. بازیگری که سال آینده 70 ساله خواهد شد و نزدیک نیم قرن خاک صحنه را خورده، هنرپیشه نقش اول نمایش‌های بسیاری از بزرگان تئاتر بوده است؛ از ملاقات با بانوی سالخورده مرحوم حمید سمندریان گرفته تا شب هزار و یکم بهرام بیضایی و از بام‌ها و زیر بام‌های جعفر والی تا کلبه والدین و فیزیکدان‌های رضا کرم‌رضایی. حضور زنجانپور روی سن فقط به بازیگری محدود نمی‌شود و گاهی خودش آستین بالا زده و در مقام کارگردان تئاتری را به روی صحنه برده است. نمایشنامه‌نویس مورد علاقه‌اش هم آنتوان چخوف است؛ مدارکش هم باغ آلبالو، سه خواهر، مرغ دریایی، ایوانف و این آخری، دایی وانیا.

زنجانپور بازیگر بزرگی است که تا به امروز آنچنان که باید و شاید قدر ندیده و تحسین نشده است. او در سال‌های جوانی هیچ‌گاه خود را به جریان‌های روزآمد و رایج هنری نسپرد و همیشه گزیده‌کاری کرد. حضورش را در سینمای پیش از انقلاب به یکی دو اثر متعلق به موج نو محدود کرد و در پس از انقلاب هم با طمانینه و تامل نقش‌های پیشنهادی را سبک و سنگین و دستچین نمود. در تلویزیون هم با وجود چند نقش‌آفرینی به یاد ماندنی و ماندگار نتوانست آنچنان که باید و شاید بخصوص در قیاس با تئاتر توانایی‌هایش را به منصه ظهور برساند. شاید بازی واپسین‌اش در سریال «تنهایی لیلا» به قدرت و قوت کارهای سابقش نباشد، اما باز هم نشانه‌هایی دارد از اصالت و اعتبار بازیگری او.

زنجانپور بی‌شک یکی از قله‌های بی‌بدیل حال حاضر تئاتر کشورمان است و البته بازیگری که به قدر لیاقت و جایگاهش قدر و منزلت ندیده، شوربختانه.

محسن محمدی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها