به گزارش جام جم آنلاین، حراج آثار هنری مدرن و معاصر کریستیز خاورمیانه که مانند همیشه در هتل امارات تاورز شهر دبی برگزار شد بار دیگر به بازار هنری منطقه، قدرت تثبیت شده هنر ایران را یادآوری کرد. در این دوره از میان 121 اثر ایرانی، عرب و ترک 88 اثر فروخته شد که سهم هنر ایران فروش 27 تابلو از 34 نقاشی و نقاشیخط راهیافته به حراجی بود. رکورد گرانقیمتترین اثر کریستیز نوزدهم به تابلوی نقاشی «زن سیاهپوست نشسته در کنار پنجره» هنرمند فقید مصری، محمود سعید رسید که با قیمت 665 هزار دلار چکش خورد. در جایگاه دوم تابلویی از مجموعه درختهای سهراب سپهری ایستاد که گرچه حراجی قیمت اولیه 150 تا 200 هزار دلار برای آن پیشنهاد داده بود، اما 425 هزار دلار به فروش رسید. رکورد سوم را نیز نقاشی «شیاطین فریاد» اثر فرهاد مشیری به خود اختصاص داد که تصویر آن در پشت جلد کاتالوگ این دوره هم بود و با قیمت 389 هزار دلار فروخته شد.
نقاشیخط حسین زندهرودی با عنوان «صاد» چهارمین رکورد را هم به نام ایران سند زد که 365 هزار دلار فروخته شد. در جایگاه پنجم نیز اثر دیگری از فرهاد مشیری قرار گرفت و 245 هزار دلار چکش خورد.
اما جایگاه ششم را هنرمند لبنانی ایمن بعلبکی با اثری به قیمت 233 هزار دلار به خود اختصاص داد، هر چند که سه رکورد بعدی را بار دیگر هنرمندان کشورمان به نام ایران ثبت کردند: دو اثر از دو پیشکسوت 93 ساله کشورمان با قیمت قابل توجه 209 هزار دلار چکش خورد؛ اثر حجمی منیر فرمانفرمایان با عنوان «توپ آینهای» و در کنارش اثری از منوچهر یکتایی با عنوان «پرتره روبرت مونرو.»
مجموعه موفقیت هنر ایران در این دوره را نقاشیخط دو لتهای سیدمحمد احصایی با قیمت 185 هزار دلار و کسب رکورد هشتم تکمیل کرد. در حالی که پرتره بدون عنوانی از بهمن محصص با فروش 149 هزار دلار هم در زمره بالانشینان کریستیز نوزدهم ایستاد.
دیگر آثار ایرانی هم در کریستیز پاییزه خاورمیانه فروشهای قابل ملاحظه داشتند: نقاشی فرهاد مشیری با عنوان «رویای شیرین» به قیمت 125 هزار دلار، تابلوی سه لتهای رضا درخشانی 112 هزار دلار، نقاشیخطی از حسین زندهرودی با عنوان «زو زو» 75 هزار دلار، تابلوی انتزاعی از سیراک ملکونیان 75 هزار دلار، پرتره «تاجالسلطنه» اثر قاسم حاجیزاده به قیمت 65 هزار دلار، نقاشی بدون عنوانی از لیلی متیندفتری 62 هزار دلار، اثری از منوچهر یکتایی که یک گلدان را به تصویر کشیده است به قیمت 56 هزار دلار، اثری انتزاعی از حسین کاظمی 52 هزار دلار، تابلویی از بهجت صدر به قیمت 50 هزار دلار، یک اثر انتزاعی از رضا درخشانی باعنوان «هر روز نقرهای، هر شب آبی» 50 هزار دلار، پرترهای با عنوان «پهلوان» اثر قاسم حاجیزاده 47 هزار دلار، تابلوی کویری پرویز کلانتری 44 هزار دلار، نقاشی کوچکی از افشین پیرهاشمی که زنی نقاب بر چهره کشیده را ترسیم کرده 44 هزار دلار، نقاشی انتزاعی فریده لاشایی 40 هزار دلار، تابلوی دیگری از بهجت صدر به قیمت 38 هزار دلار، اثری از لیلی متیندفتری که سه خرمالو بر زمینه سفید را ثبت کرده 33 هزار دلار، پرتره حسین کاظمی از زن روستایی 27 هزار دلار، نقاشی «نمازگزار» از سیراک ملکونیان 23 هزار دلار، اثر حجمی تیمو ناصری هنرمند ایرانی مقیم آمریکا 19 هزار دلار چکش خوردند.
نکته جالب توجه این دوره فروش نرفتن نقاشی «کاکتوس» اثر عصیم ابوشکرا فلسطینی بود که روی جلد کاتالوگ کریستیز نوزدهم را به خود اختصاص داده بود! همچنین در این دوره از ایران هفت اثر به فروش نرسید: سه تابلو از حسین زندهرودی و یک تابلو از رکنی حائریزاده، پروانه اعتمادی، نصرالله افجهای و مسعود عربشاهی. هنر ایران که از حیث تعداد آثار راه یافته به حراج نوزدهم کریستیز دبی نزدیک به یکسوم کل آثار را به خود اختصاص داده بود، توانست در فروش، رقیب پرقدرت خود، شیخنشینان عرب را پشت سر بگذارد و با کسب رکوردهای بالا، کیفیت و پتانسیل بالای بازار هنر کشورمان را بار دیگر به اثبات برساند. این مهم با حضور جمعی از مجموعهداران جوان میسر شده است که با اشتیاق قابل توجه در پی فراهمآوری مجموعههای هنری فاخر از خاورمیانه هستند که به طور حتم شاهکارهای آن از اساتید ایرانی است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد