
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
با فرارسیدن سال نو و شروع دید و بازدیدهای نوروزی و مهمانیهای خانوادگی، بدون شک پای یکسری از بچههای پرشر و شور فامیل به خانههایمان باز میشود؛ بچههایی که آرام و قرار ندارند ومدام در حال تقلا و دستدرازی به اسباب و وسایل صاحبخانه هستند و جالبتر اینکه درپی خرابکاریهای چنین کودکانی، والدین این بچهها هم سکوت کرده وهیچ واکنشی مبنی بر کنترل فرزندانشان از خود نشان نمیدهند ودرقبال عکسالعمل اعتراضگونه از سوی میزبان یا سایر مهمانان مراسم، معتقدند که باید به فرزندان آزادی عمل داد تا بتوانند هر چه سریعتر به پاسخ کنجکاویهایشان برسند!
درحالیکه ایران با یکی از شدیدترین بحرانهای آبی تاریخ خود دستوپنجه نرم میکند، تصمیم سازمان آب برای حفر ۵۰حلقه چاه عمیق ۲۵۰متری بهمنظور تأمین آب شرب تابستان سال آینده، موجی از بحث ونگرانی را درمیان کارشناسان وفعالان محیطزیست برانگیخته است.
درطول تاریخ بشریت، بارها شاهد بودهایم که اصول اخلاقی و انسانی درگرداب جنگها و منازعات به دست فراموشی سپرده شده و قدرتهای بزرگ، با سکوت یا حمایت خود، به جنایاتی دامن زدهاند که نهتنها انسانیت را لکهدار کرده، بلکه نشاندهنده الگویی تکرار شونده از بیعدالتی در عرصه جهانی است.
زبان فارسی، بهعنوان یکی از ارکان اصلی هویت ملی ایرانیان، نهتنها وسیلهای برای ارتباطات فرهنگی است، بلکه بازتابدهنده تاریخ، ارزشها و اتحاد ملت ایران است. بااینحال در عصر دیجیتال امروز، فضای مجازی همزمان فرصتی طلایی و چالشی پیچیده برای این امر مهم ایجاد کرده است، چراکه از یکسو، این فضا با امکانات بیپایان خود میتواند باعث گسترش و ترویج زبان فارسی در سطح جهانی شود؛ اما از سوی دیگر، سیل محتوای بیگانه و غلبه زبانهای جهانی، تهدیدی جدی برای نابودی هویت زبانی و فرهنگی کشور بهشمار میآید.
مردواره شدن زنان به معنای پذیرش و گاهی حتی درونیکردن نقشها و ویژگیهایی است که جامعه بهطور سنتی به مردان نسبت میدهد. این پدیده در جوامع مختلف با توجه به ساختارهای اجتماعی و فرهنگی، تعریفها و چالشهای خاص خود را دارد. اما طبق فرموده مقام معظم رهبری، گفتمان غربی در مورد زن اجزای گوناگونی دارد که یکی از آن مردواره کردن زن است؛ یعنی زن را متشبه به مرد قرار دادن.
در جهانی که هر روز با نوای زنگ اعلانها بیدار میشویم و شبها با نور صفحههای دیجیتال به خواب میرویم، فناوری دیگر تنها یک ابزار نیست؛ بلکه تبدیل به شریان حیاتی زندگی مدرن شده است. از آسمانخراشهای درخشان کلانشهرها تا کلبههای ساده در گوشههای دورافتاده؛ این موج عظیم نوآوری نهتنها شیوه کار، ارتباط و تفکر ما را دگرگون کرده، بلکه بنیانهای اجتماعیای را که قرنها بر آنها تکیه داشتیم به لرزه درآورده است.اما این دگرگونی، شمشیری دولبه است چراکه از یکسو فناوری میتواند پلی برای پر کردن شکافهای عمیق نابرابری باشد و از سویی دیگر پرتگاهی که فقیر و غنی، توسعهیافته و درحالتوسعه را بیش از پیش از هم دور سازد!
پیوند ازدواج تنها به معنای تشکیل رابطهای که به زندگی مشترک دو نفر زیر یک سقف منجر شود، نیست.
رئیس مرکز ملی پیشبینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه در روزهای پیشرو ۲ سامانه بارشی کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت: از شنبه تا پنجشنبه هفته آینده شاهد کاهش محسوس دمای هوا در بیشتر مناطق کشور خواهیم بود و میزان این کاهش دما در مناطق مختلف متفاوت است، اما به صورت نقطهای و محلی کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجهای نیز دور از انتظار نیست.
آمار بالای تجرد قطعی برای جامعه تنها یک معضل نیست. همین مسأله روشن میکند که ازدواج تا چه اندازه با سختی روبهرو شده و در کنار آن سقوط آمار فرزندآوری کنار معضل تجرد قطعی زنگ خطرحرکت جامعه به سمت سالمندی رابه صدا درآورده وهمین موضوع هم به خودی خود برای یک کشور هزینههای ویژه خود را به همراه دارد.
در دنیای امروز، سبک زندگی ایرانی ــ اسلامی بهعنوان یک رویکرد فرهنگی ــ دینی منحصر به فرد شناخته میشود که در آن تاکید بر تعادل میان دین و دنیای مدرن وجود دارد. تحقق این نوع از سبک زندگی، یکی از ضرورتهای اساسی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. سبکی که با تکیه بر آموزههای دین اسلام و تاریخ فرهنگی غنی کشورمان ایران، یک رویکرد جامع به زندگی بخشیده که در آن مسائل معنوی، اجتماعی و فردی با هم درهم آمیختهاند؛ شاخصههایی که در هیچ مکتب و ملتی مشاهده نمیشود و از گذشتههای دور تا به امروز در جامعه ایران حضور داشته است. موضوعی که سرآغاز گفتوگوی ما را با ندا ملکی، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران فراهم کرد.
در سالهای اخیر، برخی تحولات فرهنگی نظیر افزایش گرایش به نگهداری حیوانات خانگی در کشور با رشد قارچگونه کلینیکهای خصوصی دامپزشکی همراه بوده است. این تغییر عمدتا تحت تأثیر دو عامل اصلی شکل گرفته: افزایش نگهداری از حیوانات خانگی و عدم تمایل دامپزشکان به فعالیت در بخشهای دولتی!
شاید شما هم با نگاهی به صفحه اکسپلور شبکه اجتماعی اینستاگرامتان، با انواع و اقسام پیجهایی روبهرو شوید که گرداننده خیلی از آنها کودکان و نوجوانانی باشند که از آنان بهعنوان «بلاگر» یاد میشود. نسلی که خیلی از لحظاتشان لذت نمیبرند، مخصوصا دوران کودکی که در آینده میتواند برایشان یادآور خاطرات خوشوشیرین باشد.
امروزه اگر گوشی موبایلتان را بردارید و وارد فضای مجازی شوید، تقریبا در هر گوشه و کنار شبکههای اجتماعی، با تصاویری از غذاهای خوشمزه، دسرهای جذاب و فستفودهایی که از هر سو سر میزنند، روبهرو میشوید. شاید فکر کنید که این تصاویر فقط به اشتهایتان پاسخ میدهند، اما واقعیت این است که این غذاهای رنگارنگ و وسوسهانگیز، بهطور جدی در حال شکلدادن به عادات غذایی جدید در میان مردم هستند.
در بسیاری مواقع، تحولات جهانی در صنعت مد و پوشاک که بر پایه معیارهای زیباییشناسی و مصرفگرایی بنا شدهاند، اغلب با اصول سنتی و دینی در تعارض قرار میگیرند. این موضوعی است که باید در بررسی تقابل سنت و مدرنیته و همچنین نفوذ نمادهای فرهنگی غرب به آن توجه ویژهای شود.
سن ازدواج و تشکیل خانواده در دو دهه گذشته در بسیاری از جوامع ازجمله ایران روند افزایشی را طی کرده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، میانگین سن اولین ازدواج در سال ۱۳۹۶ برای زنان۲۴.۵ و برای مردان۲۹.۳ سال بود که این میانگین سنی تا تابستان۱۴۰۳، به ۲۶.۸سال برای زنان و ۳۱.۶سال برای مردان رسیده است.
حجاب بهعلت آنکه خصلتی نمادین دارد؛ میتواند جریان ارتباط و فعالیت دو قشر مرد و زن را در جامعه تنظیم کند. تمام دنیا زن مسلمان ایرانی را با حجاب که شاخصه متمایزی از نوع پوشش در دیگر کشورهاست، میشناسد.
این روزها که بازار پرسود خدمات زیبایی نهفقط پزشکان با تخصصهای گوناگون، بلکه غیرپزشکان را هم برای ورود به این عرصه وسوسه کردهاست، سهم آرایشگاهها در ارائه خدمات زیبایی، یا بهتر است بگوییم خدمات تخریبی، اگر از کلینیکهای زیبایی معتبر بیشتر نباشد کمتر نیست!
براساس فتوای مشهور میان فقها، مرد بودن از شرایط مرجع تقلید است. در مقابل برخی فقها به امکان تقلید از مجتهد زن با وجود شرایط فتوا دادهاند. بنابراین در این زمینه، دو نظر متفاوت وجود دارد؛ عدهای معتقدند اسلام نه فقط با اجتهاد زن موافق است بلکه در مبانی فقه اجتهادی زنان را فراخوانده است و عدهای دیگر مخالفت خود را با تصدی مرجعیت تقلید برای زنان اظهار میکنند.
سالهاست که مسأله ترافیک، آلودگی هوا و توسعه حملونقل عمومی همواره از چالشهای اساسی شهرهای بزرگ، بهویژه تهران، بوده است. پایتخت ایران با بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت،هر روزه با معضلاتی چون ازدحام در معابر، آلودگی هوای ناشی از خودروهای شخصی و کمبود سیستم حملونقل عمومی کارآمد مواجه است.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد