به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کودکت ،آموزش زبان انگلیسی به کودکان پیش دبستانی از ده سال پیش یک شیوه مرسوم در کشور جمهوری چک است و تاکنون هم انجام این شیوه ادامه دارد. بیشتر مهدکودکها در جمهوری چک، آموزش زبان انگلیسی به کودکان پیش دبستانی را به عنوان یکی از برنامههای آموزشی خود دنبال میکنند؛ البته در مرکز جمهوری چک یعنی پراک زبانهایی مانند فرانسه یا انگلیسی هم به کودکان آموزش داده میشود. بیشتر مهدکودکهای بینالمللی از روش غوطهوری برای آموزش استفاده میکنند. مهدکودکهای دولتی و خصوصی هم از دیگر روشهای متفاوت خارجی برای آموزش زبان بهره میگیرند. کلاسها یک یا دو بار در هفته برگزار خواهد شد. این آموزشها توسط خود معلم مهدکودک یا فردی که مدرک آموزش زبان دوم را دارد، انجام میشود. یکی از مهمترین و مشهورترین دورههای آموزشی مربوط به هلن دورون است که یادگیری زبان انگلیسی در این سن را مانند زبان مادری امری طبیعی دانسته است. همچنین روانشناسان میگویند که یادگیری زبان انگلیسی در سنین پیشدبستانی برای کودکان بسیار خوب است و تمام مفاهیم تا سن هفت سالگی در همان ناحیه از مغزشان ذخیره خواهد شد.
مهدکودکها میتوانند برای آموزش زبان انگلیسی برنامههای همزمان و سراسری داشته باشند، مگر اینکه امکانات آنها از نظر تعداد کلاسها کم باشد. برخی از مهدکودکها کلاسها را صبحها و برخی دیگر، بعد از ظهر برگزار میکنند؛ هر چند کلاسهای صبح از نظر بالا بودن میزان تمرکز و توجه کودکان، بهتر است. زمان مناسب برای تدریس هر درس، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است. کودکان بر اساس رده سنی در این کلاسها تقسیم میشوند. کودکان ۳ تا ۴ سال در یک کلاس قرار میگیرند و روش آموزش زبان به آنها بر اساس بازی و فعالیتهای جسمی برنامهریزی شده است. برای کودکان ۵ تا ۶ سال آموزشها در قالب نمایشنامه هم انجام میشود. اگر تعداد بچهها کم باشد، تقسیمبندیها بر اساس میزان دانش کودکان صورت میگیرد. بر اساس تحقیقی که توسط موسسه آموزش پراگ در این رابطه صورت گرفته، توصیه شده که آموزشها باید بر اساس مشخصهای رشدی طبیعی کودکان در این سن برنامهریزی شود. حتی آموزشهای باید چنین ویژگیهایی داشته باشد:
مواد آموزشی بسیاری زیادی وجود دارد که معلمها میتوانند از آنها برای آموزش زبان انگلیسی استفاده کنند. مثلا روشهای آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و کتابهای کوچک برای بچههای با سن کم مناسب است. همچنین بچهها تمایل زیادی به مشاهده مواد آموزشی مثل پوسترها، فلشکارتها، تصویرها، فیلمها، کتابها و لغتنامههای تصویری دارند. درگیر شدن بچهها با تمرینها و فعالیتهای سرگرمکننده مانند شرکت در جشنهای مختلف و تولد میتواند در یادگیری زبان به آنها کمک کند. چند روش وجود دارد که به کمک آن میتوان تمرکز بچهها را یادگیری زبان جلب کرد:
آموزشهای کلاسی معمولا شامل روش واکنشهای فیزیکی دستهجمعی میشود. در این روش معلم با حرکات بدن و صورت، یک فرآیند آموزشی را تقلید میکند و بچهها باید به همان صورت به معلم پاسخ دهند. از این روش برای آموزش درسهای دیگر هم میتوان استفاده کرد. این روش تاثیر یادگیری زبان روی کودکان را دو برابر میکند. مثلا زمانی که به آموزش اعضای بدن میرسد، معلمان میتوانند از آهنگهای مربوط به این بخش استفاده کنند و بچهها هم همراه آنها تکرار کنند. آموزشهای زبان انگلیسی به کودکان پیشبستانی اگر در راستا و هم جهت با رشد طبیعی کودکان و مناسب با سن آنها انجام شود، تاثیر شایانی خواهد داشت. از طرفی دانش بالای معلم، تسلط او در آموزش زبان به کودکان و میزان علاقه او در این زمینه، اهمیت زیادی دارد. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان مانند زبان مادری بسیار مفید و سازنده است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگو با علی کاظمی، از ورودش به بازیگری تا نقشهای مورد علاقهاش
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»: