سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از حامی هنر زندگی ،نظم قابل آموختن است و و با تمرین کردن تقویت میشود. مهم ترین اصل تقویت نظم در زندگی، کسب عادت های جدید مثل برنامه ریزی کردن و انجام به موقع کارها است. ایجاد عادت های جدید و افزایش نظم در زندگی، نیاز به زمان دارد اما پس از عادت کردن به آن، زندگی بسیار لذت بخش تر میشود. در ادامه مقاله به بررسی کامل نظم شخصی در زندگی میپردازیم.
نظم یعنی اینکه شما برنامهای پیوسته و ثابت برای پاسخ دادن به مسئولیت ها داشته باشید. این برنامه فقط ذهنی نیست و لازم است تا به مرحله عمل برسد. افراد منظم عادت های خاصی دارند که باعث میشود زندگی شان را بر اساس برنامه ریزی های خود پیش ببرند. نظم آموختنی است و به وسیله برخی تمرینات، تقویت میشود. اگر زندگی شما به اندازه کافی منظم نیست میتوانید با یک مشاور رشد فردی صحبت کنید.
نظم از آن چیزهاست که باید از کودکی در آدم نهادینه شود؛ به همین دلیل آموزش نظم به کودکان هم در مباحث تربیتی بسیار اهمیت دارد. داشتن نظم شخصی در زندگی، با خود فواید فراوانی به همراه دارد که برخی از آن ها به شرح زیر است:
نظم شخصی به وسیله تمرین کردن و آموختن عادت های جدید تقویت میشود. امروزه دیگر ثابت شده است که موفقیت در زندگی بدون نظم امکانپذیر نیست. برخی از راه های افزایش نظم در زندگی بدین ترتیباند:
نظم ارتباط مستقیمی با استفاده صحیح از زمان دارد. در یک زندگی شلوغ و به هم ریخته، افراد وقتی برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود ندارند. یک لیست برای خود درست کنید و مشخص کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به آن ها چه کارهایی میخواهید انجام دهید: اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت.
فهرستی از کارها به همراه سررسید و یا تقویمی داشته باشید تا کارهای مهم و روزمره خود را در آن یادداشت کنید. این برنامه را در دسترس و جایی که جلوی چشمتان باشد قرار دهید تا همیشه از آن مطلع باشید. به این طریق دیگر نگران فراموشی کارهای مهم خود نیستید و تقویم به شما کمک میکند تا کارهای خود را به موقع انجام دهید.
کارهای خود را به تاخیر نیندازید و در زمان خود به آن ها رسیدگی کنید. این کارها شامل امور کوچک و بزرگ مثل تمیز کردن اتاق و کارهای مهم تر زندگی میشود. به تاخیر انداختن امور باعث میشود که کارها بر روی هم انباشته شوند و نظم زندگی از بین برود. در نتیجه استرس و اضطراب زیادی را متحمل میشوید.
محل زندگی و محیط کار خود را مرتب نگه دارید. برای این کار میتوانید یک جای مخصوص برای اشیا در نظر بگیرید و همه چیز را بر اساس دسته بندی، در آن قرار دهید. برای شروع میتوانید یک بخش از خانه یا محل کار خود را انتخاب کنید و آن را از اول و بر این اساس، سازماندهی کنید.
بهترین روش مدیریت زمان، داشتن نظم شخصی است. برنامه ریزی فقط برای کارهای بزرگ و اهداف زندگی نیست. اگر میخواهید زندگی تان نظم داشته باشد، برای کارهای ساده مثل لباس پوشیدن و غذا خوردن نیز برنامه ریزی کنید. مثلا اگر میخواهید به مهمانی بروید، از روز قبل لباس های خود را مشخص کنید و آن ها را در دسترس خود قرار دهید. کارهای شتاب زده باعث بهم ریختگی و از بین رفتن نظم میشود.
برای این که نظم بیش تری داشته باشید لازم است تا انگیره خود را بالا ببرید. به این منظور میتوانید در صورت انجام دادن کارها، خودتان را تشویق کنید. مثلا میتوانید با خودتان قرار بگذارید تا در صورتی که تمام کارهای خود را به موقع انجام دادید، خود را به کافی شاپ دعوت کنید و اگر کارها را طبق برنامه انجام ندادید، خودتان را با حذف یک کار مورد علاقه تنبیه کنید.
برنامه بسیار شلوغ، باعث میشود که انجام صحیح کارها با مشکل مواجه شود. برخی از افراد احساس میکنند که دیگران نمیتوانند به خوبی کارها را انجام دهند و همه ی مسئولیت ها را خودشان به عهده میگیرند. با واگذار کردن برخی از امور به دیگران میتوانید برنامه روزانه خود را سبکتر کنید تا کارهای شخصی خود را به نحو احسن انجام دهید.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد