سردار سرتیپ موسی امیری امروز در جمع خبرنگاران، افزود: بیشترین آمار واژگونی خودروها در سه مسیر شیراز- اصفهان، شاهرود- سبزوار و رشت-لاهیجان ثبت شده که دو مسیر از این سه مسیر، طولانی و خستهکننده و یکنواخت است.
وی عامل 41 درصد از حوادث رانندگی نوروز امسال را واژگونی اعلام و با تاکید براینکه خستگی، خوابآلودگی، عدم مهارت کافی و یکنواخت بودن مسیرها، علت اصلی در واژگونی است، گفت: امسال با توجه به استفاده مطلوب تر از دوربینهای کنترل سرعت، حضور گسترده و موثرتر پلیس و دیگر دستگاهها، همراهی مردم، شاهد کاهش میانگین سرعت در جادهها بودیم.
هشتم فروردین ماه، پر حادثه ترین روز نوروز
این مقام انتظامی اعلام کرد: هشتم فروردین ماه، پر حادثهترین روزها در 12 روز اجرای طرح نوروزی بوده و دلیل آن نیز افزایش بار ترافیکی در این سه روز بوده است.
سردار امیری افزود: ترافیک در مرحله اول سفرهای نوروزی به دلایل شرایط آب و هوایی در استان های شمال و شمال شرق، کمتر و در استانهای جنوبی بیشتر بوده و در دور دوم، شاهد افزایش سفر در استانهای شمالی و کاهش سفر در استانهای جنوبی هستیم.
وی با یادآوری اینکه از لحاظ ترافیکی هفتم و هشتم بیشترین بار ترافیک در سطح جادههای کشور وجود داشته است، خاطرنشان کرد: بیشترین تصادفات جرحی و فوتی مربوط به سه استان اصفهان، فارس و خراسان رضوی، به لحاظ تعداد بوده است.
سردار امیری با بیان اینکه در مجموع سفرها شاهد رشد سه تا چهار درصدی به نسبت سال گذشته بودهایم، از کاهش 9 درصدی تلفات حوادث رانندگی در 12 روز گذشته خبرداد و کاهش سرعت را عامل اصلی در کاهش تلفات دانست.
وی از برنامهریزی برای روز 13 فروردین خبر داد و تاکید کرد: در روزهای 13، 14 و 15 فروردینماه، تمام نیروهای راهور در کل کشور، آمادهباش 100 درصد خواهند بود اگر چه امسال بهدلیل آنکه 13 فروردین روز پایانی تعطیلات نیست، میزان ترافیک در مسیرهای بازگشت، شیب کمتری نسبت به سالهای قبل خواهد داشت.
سردار امیری همچنین از برنامهریزیهای انجام شده برای ارتقا فرهنگ ترافیکی مردم در سال پیشرو خبر داد و با بیان اینکه استفاده از رسانهها خصوصا رسانه ملی برای این مهم، یکی از اولویت های اصلی است، خاطرنشان کرد: ساخت تیزرهای تلویزیونی و اطلاعرسانی و آگاهیبخشی از طریق تمام رسانهها در دستور کار قرار دارد.
وجود هرگونه تکلیف برای جریمه را تکذیب میکنیم
جانشین پلیس راهور ناجا همچنین گفت: وجود هرگونه تکلیف برای جریمه را تکذیب میکنیم، برای پلیس بهترین و مطلوبترین روز آن زمانی است که هیچ تخلف رانندگی حادث نشود که ما مجبور به اعمال قانون شویم. تکلیفی برای جریمه وجودی ندارد، اگر فردی هم این مطلب را عنوان کرده، من بهعنوان فردی که فعلا در کشور مسئولیتی دارد تکذیب میکنم، ما نیازی نداریم که تخلفی بشود تا جریمه کنیم.
وی از ارائه پیشنهاد پلیس برای افزایش جریمه تخلفات رانندگی در سال جدید خبر داد و افزود: براساس ماده 22 رسیدگی به تخلفات، هر سه سال اجازه داریم تا هزینه جرایم رانندگی را افزایش دهیم، در این راستا خواهان افزایش هستیم زیرا جرایم فعلی را بازدارنده نمیدانیم و به همین دلیل قبل از سال پیشنهادات خود را به مجلس محترم ارائه دادهایم.
سردار امیری در خصوص اجرای مدیریت واحد در شهرهای بزرگ و واگذاری بخشی از اختیارات پلیس راهنمایی و رانندگی به شهرداریها، اظهار کرد: در تهران طی سه سال گذشته این طرح اجرا شد و مشکل اساسی هم وجود نداشت.
وی با بیان اینکه در تهران بخشی از اختیارات پلیس راهور درون شهری به شهرداری واگذار شده است، افزود: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیشنهادی در خصوص اجرایی شدن طرح در برخی کلانشهرها ارائه داد که در کمیسیونها نیز بررسی شد و ما نیز پیشنهادات خود را در این خصوص ارائه دادهایم.
جانشین پلیس راهور کشور گفت: اجرای این طرح در کلانشهرها نیازمند مصوبه مجلس است. (مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد