به گزارش ایسنا، این کشتی با ظرفیت 6000 TEU کانتینر از بندر سنگاپور به جبل علی و از آنجا به بندر شهید رجایی آمده است.
کشتی مذکور که 260 متر طول و 33 متر عرض دارد، قرار است در ترمینال دوم کانتینری بندر شهید رجایی 900 کانتینر را بارگیری و 800 کانتینر را نیز تخلیه کند.
خط کشتیرانی ونهای تایوان یکی از 20 خط کشتیرانی برتر دنیاست که تا پیش از تحریمهای غرب علیه ایران در زمینههای بیمههای دریایی، به بزرگترین بندر تجاری ایران تردد داشته است.
با از سرگیری تردد مستقیم خطوط معتبر کشتیرانی جهان در بندر شهید رجایی، فاصله دستیابی به کالاها به میزان هفت روز کاهش مییابد و این امر تا حدود زیادی در کوتاه کردن دست واسطهها و دلالها در بازار تجارت بینالمللی ایران موثر خواهد بود.
با رفع تحریمهای بندری و دریانوردی، کالاها از طریق خطوط لاینر به صورت مستقیم وارد بندر شهید رجایی میشود، در حالیکه پیش از این کالاها نخست به بنادر کشورهای ترکیه، امارات، گرجستان و عمان منتقل و از آنجا با یک کشتی دیگر به ایران حمل میشد.
این تبادل مستقیم محمولهها بین 40 تا 100 دلار در هر تن هزینه تمام شده کالا را کاهش میدهد.
به نظر میرسد ورود این کشتی آغاز سریالی دنبالهدار برای بازگشت خطوط کشتیرانی معتبر جهان به بندر شهید رجایی باشد، خطوط کشتیرانی اورگرین، هایوندای، هانجین و کاسکو نیز طی چند ماه گذشته با برگزاری جلسات متعدد با مسئولان سازمان بندر، اعلام آمادگی کردهاند تا فعالیت خود را در این بندر از سر گیرند.
فعالیت این خطوط کشتیرانی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشیپ است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد