وزیر امور خارجه:

افراط‌گرایی، فرهنگ بشری را هدف گرفته است

وزیر امور خارجه با اشاره به نفوذ روزافزون خشونت و افراط‌گرایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: خشونت و افراط‌گرایی علاوه بر تهدید صلح و امنیت بین‌المللی، فرهنگ و میراث مشترک بشری را نیز مورد هجمه قرار داده است.
کد خبر: ۶۶۷۳۰۶

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدجواد ظریف که در دیدار مدیرکل یونسکو صحبت می‌کرد، توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف را با اهمیت خواند و با اشاره به ابتکار رئیس‌جمهور کشورمان در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر «جهان علیه خشونت و افراطی‌گرایی»، اظهار امیدواری کرد با تصویب این ابتکار در مجمع عمومی سازمان ملل، شاهد همکاری بیشتر و ملموس‌تر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه ای برای مقابله بـا خشونت و افراط‌گرایی باشیم.

خانم بوکوآ مدیرکل یونسکو نیز که در صدر هیاتی به منظور شرکت در مراسم ثبت جهانی تعدادی از نقشه‌های تاریخی آرشیو وزارت امور خارجه در برنامه حافظه جهانی یونسکو به تهران سفر کرده است، در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر خود به جمهوری اسلامی ایران گفت: احساس می‌کنم به خانه خودم برگشتم.

وی ضمن استقبال از توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی، جمهوری اسلامی ایران را کشوری پویا، فعال و با غنای بالای فرهنگی برشمرد.

بوکوآ گفت: گرچه مسائل و مشکلات امنیتی و اقتصادی مهم‌ترین مشکلات بین‌المللی تلقی می‌شود، اما موضوعات و مسائل فرهنگی و تمدنی نیز به‌عنوان میراث مشترک بشری باید همواره مورد توجه و نظر باشد، زیرا تنها زبان مشترک به شمار می‌رود که با استفاده از آنها می‌توان ملت‌ها را به یکدیگر نزدیک و متحد کرد.

خانم بوکوآ با اشاره به ثبت ابتکارات زیادی از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان میراث مشترک بشری در یونسکو، از تلاش‌های دولت و نهادهای ایرانی برای حفظ، صیانت و توسعه فرهنگ و تمدن بشری قدردانی کرد.

سفر بوکوآ به تهران در حالی انجام می‌شود که آخرین‌بار که یک مدیرکل سازمان بین‌المللی یونسکو به کشورمان سفر کرد مربوط به ده سال پیش بود.

ضرورت بهره‌گیری از مستندات

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مراسم رونمایی از نقشه‌های تاریخی ثبت شده ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو گفت: با وجود حوادث دهه‌های اخیر و تأثیرات بر جای مانده از رویه‌های استعماری قرون گذشته وظیفه ما در برابر نسل‌های پس از خود، اهتمام به مطالعه فراگیر در مستندات پیشینیان و تطبیق آنها با نیازهای جوامع امروزی است.

ظریف گفت: اهمیت این مجموعه تاریخی ممتاز علاوه بر ارزش تاریخی و نادر بودن آنها، وابسته به عواملی است که در جغرافیای سرزمین‌های شبه‌قاره هند، آسیای مرکزی و قفقاز، بین‌النهرین، آناتولی و خلیج‌فارس اکنون به عنوان مساله مطرح است.

وزیر امور خارجه گفت: اگر نگاهی به پیرامون کشور خود بیندازیم در دوره‌ای فقط ما پنج همسایه داشتیم در حالی که امروز همسایگان ما در قلمرو آبی و خاکی به 15 کشور افزایش یافته‌اند که تنوعی از اقوام و طوایف، زبان‌ها، فرهنگ‌ها، نژادها و ادیان را در بر می‌گیرد.

ظریف تاکید کرد: ما باید برای حفظ اصول تنوع فرهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز اقوام و ملل تلاش کنیم و نقشه‌های تاریخی به عنوان میراث تاریخی چنین نقشی بر عهده دارند.

وی گفت: با وجود حوادث دهه‌های اخیر و تاثیرات بر جای مانده از رویه‌های استعماری قرون گذشته وظیفه ما در برابر نسل‌های پس از خود، اهتمام به مطالعه فراگیر در مستندات پیشینیان و تطبیق آنها با نیازهای جوامع امروزی است. وزیر امور خارجه گفت:‌ از این رو یقین دارم امروز که جمهوری اسلامی ایران و یونسکو توانسته‌اند مجموعه‌ای ارزنده از میراث مستند را با ثبت جهانی به حافظه بشری بازگردانند روز فرخنده‌ای است.

در این مراسم که در سازمان ایرانی مجامع بین‌المللی وزارت امور خارجه و با حضور مدیرکل یونسکو برگزار شد، از تعدادی از نقشه‌های تاریخی ایران که در کتابخانه وزارت امور خارجه نگهداری می‌شود و در برنامه حافظه جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است، رونمایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها