دولت و نهادهای خصوصی در حال بررسی این موضوع هستند که اینترنت چگونه میتواند ذهن شما را بخواند؟
تنها 6% از کاربران فیس بوک آدرس خود را در صفحه شخصی خود قید میکنند، که این رقم، میزان بالایی نیست. اما بررسیها نشان میدهد که این 6% برای آشکار ساختن اطلاعات دو سوم از مشترکان کافی است.برای مثال اکثر دوستان آنها محل زندگیشان حداکثر 24 کیلومتر از محل زندگی خود شخص فاصله دارد. اما این تمام ماجرا نیست. از طریق کووردینانتس جی پی اس توئیتهایی که سایر افراد میگذارند و پینهایی که محل اصلی انتشار خبر میشود، میتوان با خطای 100 متر محل قرار دادن خبر را تشخیص داد.
با انجام تکنیکهای مشابه میتوان حدس زد شما تمایل دارید با چه اشخاصی ارتباط برقرار کنید در حالیکه پیشتر هرگز با آنها به صورت آنلاین ارتباط نداشتهاید. و این اصولا به آن دلیل است که ارتباطها مانند یک مثلث هستند. به علاوه با بررسی این که شما بیشتر چه مکانهایی را برای تفریح انتخاب کردهاید میتوان حدس زد احتمالا شما با این افراد در کجا آشنا شده اید.
اما این که موقعیت جغرافیایی افراد را شناسایی کنیم کار ساده ای است، مسئله ی بزرگتر محک زدن این است که در ذهن افراد چه میگذرد.
با توجه به دایره واژگانی که شما در محیط مجازی به کار میبرید حتی میتوان شخصیت شما را مورد ارزیابی قرار داد.
برای مثال افرادی که شخصیت مثبتی دارند اصولا از کلمات "شما" و "برای شما" بیشتر استفاده میکنند.
عدهای که از کلمات منفی استفاده میکنند، مانند کلمه woohoo-که در انگلیسی یک آوا است برای ابراز تاسف- معمولا انسانهای افسرده ای هستند.
با پالایش این اطلاعات میتوان ذهنیت و شخصیت افراد را محک زد.
در نگاه اول ممکن است این جمعآوری اطلاعات کمی دلهره آور به نظر برسد. اما بودن اطلاعات محرمانه یک هشتم افراد بر روی شبکههای اجتماعی یکی از نتایج زندگی مدرن است.
و همچنین این اطلاعات میتواند برای مقاصد مثبت نیز استفاده شود، مانند تشخیص وضعیت شرایط سلامت شخص یا دادن یک پیشنهاد مناسب برای یک محیط جالب برای غذا خوردن.
در نهایت، با کنترل بیشتر این که کمپانیها چگونه و از کدام اطلاعات شخصی ما استفاده میکنند میتوان از تسهیلات زندگی مدرن بیشتر استفاده کرد. علیرضا طیاری
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد