دومین نشست آموزشی پژوهشی موسیقی دستگاهی ایران عصر روز گذشته در فرهنگسرای ارسباران با حضور هوشنگ ظریف، داریوش طلایی، رامین جزایری و کیوان ساکت برگزار شد.
هوشنگ ظریف در ابتدای مراسم گفت: من 7 یا 8 ساله بودم که صدای ساز استاد مجد را از رادیو شنیدم و به این ساز علاقمند شدم در آن زمان زنده یاد خالقی که هنرستان موسیقی را تاسیس کرد از پنجم ابتدایی هنرجو میگرفت و من هم به همین واسطه وارد هنرستان شدم و راهی کلاسهای موسیخان معروفی شدم و دوره لیسانس را هم نزد علی اکبر خان شهنازی گذراندم.
وی افزود: قطعات آقای وزیری را هم در آن زمان میزدم و در همان موقع از کشورهای مختلف میآمدند و بعضاً آثار ما را ضبط میکردند. من از همان ابتدا هم علاقمند به این ساز بودم و هم تدریس آن را دوست داشتم اما در آموزش موسیقی چیزی که مهم است اهمیت ردیف است. ردیف الفبای موسیقی ماست و هر کس که میخواهد تار کار بکند باید آن را بدانند. ظریف با اشاره به خاطرهای از دوران هنرستان گفت: در آن زمان اساتید جمع شده بودند تصمیم بگیرند کدام ردیف را چاپ کنیم که نهایتا با تصمیمگیری جمعی و با توجه به این که ردیف موسی خان معروفی از همه کاملتر بود همین ردیف چاپ شد.
وی افزود: تار به نظر من مادر سازهای ایرانی است، صدا و حالت آن واقعاً کامل است در گشته وقتی اساتید بداهه نوازی میکردند سریع متوجه میشدیم که چه دستگاه و چه گوشهای نواخته شده اما در عین حال خلاقیت هم درون آن فراوان بود. متاسفانه امروزه نوازندگی تار عوض شده. دوستانم گاهی به شوخی میگویند با تار جدیداً آکروبات بازی میکنند و دوست دیگری هم به شوخی میگفت: کباب سیخ میکنند به هر صورت باید اصالت ساز تار حفظ شود. (فارس)
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد